شلیک ترکیه به آسمان عفرین

گروه بین‌الملل، مانیا شوبیری: سوریه همچنان در آتش جنگ و آشوب می‌سوزد. برپایی نشست‌ها، برگزاری اجلاس‌ها و مذاکرات پیدا و پنهان هنوز نتوانسته است مرهمی بر این زخم خاورمیانه باشد. جنگ داخلی و درگیری با تروریست‌ها و شورشیان در گوشه گوشه سوریه آرام نگرفته بود که لشگرکشی ترکیه به عفرین نیز به ماجرای تازه بدل شد. اوضاع سوریه رو به وخامت بیشتر می‌رود. هر روز غیر نظامیان بیشتری قربانی می‌شوند که تعداد زیادی از آنها را کودکان تشکیل می‌دهند. 
صبر نیرو‌های سوری از حضور ناخوانده ترک‌ها در خاک کشورشان به سر آمده است و با وجود بمباران‌های ترکیه به سمت عفرین سرازیر شده‌اند تا از یگان‌های مدافع خلق حمایت کنند. در آنسوی ماجرا ترکیه قصد کوتاه آمدن ندارد و بر مواضع خود مبنی بر محاصره عفرین پافشاری می‌کند.
آرامش از غوطه‌شرقی نیز رخت بربسته، در حالی که برخی کشورها، دولت سوریه را به کشتار غیرنظامیان در این منطقه متهم می‌کنند اما محله‌های دمشق زیر آتش تروریست‌ها می‌سوزد. به گفته منابع سوری گروه‌های مسلح به مناطق مسکونی در غوطه‌شرقی دمشق حمله کرده‌اند. صدای هشدار و نگرانی از درگیری‌ها در غوطه‌شرقی از سراسر جهان به گوش می‌رسد.
نیروهای مردمی مورد حمایت ارتش سوریه در راستای حمایت از ساکنان عفرین وارد این شهر شدند. این نیرو‌ها بعد از رسیدن به اولین گذرگاه این شهر از سوی ترکیه مورد هدف قرار گرفتند. ترکیه مدعی شده است که آنها را بازگردانده اما خبرها حاکیت از این دارد که آنها وارد عفرین شده‌اند. یگان‌های مدافع خلق کرد نیز در بیانیه‌ای اعلام کردند، دولت سوریه به درخواست آنها برای حمایت از عفرین لبیک گفته است.


با وجود حملات تویخانه‌ای ترکیه، نیروهای طرفدار دولت سوریه آماده ورود به عفرین هستند. آن سوی ماجرا اردوغان به وعده خود عمل کرده است و برای محاصره عفرین گذرگاه الزیاره را بسته است. بستن گذرگاه الزیاره به عنوان تنها گذرگاه عفرین به سمت مناطق تحت تسلط ارتش سوریه منجر به فاجعه انسانی خواهد شد.
در راستای عملی کردن تهدید اردغان در خصوص محاصره عفرین، ارتش ترکیه منطقه تل رفعت، الشیخ عیسی، الزیارة، باسوطة و باصوفان را هدف قرار داده‌ است.
به گزارش روسیاالیوم با دستور رسمی دولت سوریه نیروهای مردمی از گذرگاه جبل‌الاحلام وارد عفرین شدند. روز سه‌شنبه این نیروها از سوی یگان توپخانه‌ای و جنگنده‌های ارتش ترکیه و نیز راکت‌های افراد شورشی وابسته به ارتش آزاد سوریه از سمت اعزاز هدف قرار گرفتند. گروه‌هایی که از استان حلب می‌آیند، آماده ورود به عفرین هستند.
یکی از رهبران یگان‌های مدافع خلق کرد اعلام کرده است که دو گروه روز سه‌شنبه وارد عفرین شده و در سه نقطه در اطراف شهر یعنی جندیرس،‌ بلبل و راجو مستقر شدند و پرچم سوریه را بر فراز این شهر به اهتزاز درآوردند.
از سوی دیگر گروه‌های شورشی مورد حمایت ترکیه شهرک مایر در حومه شمالی حلب را همزمان با شهرک‌های شیعه نشین نبل و الزهراء هدف قرار دادند. این حملات توپخانه‌ای شامل حال روستاهای حردتنین، تل جبین، معرسته الخان نیز شد. یگان توپخانه‌ای ارتش ترکیه عملیات نظامی خود را علیه شهرک جندیرس با هدف تسلط بر آن افزایش داده است.
المیادین گزارش داد،‌ ترکیه قصد تسلط بر نوار مرزی و بستن شریان حیاتی را دارد که به منطقه نبل و الزهراء و گذرگاه الزیاره می‌رسد که به منزله قطع ارتباط میان این مناطق و عفرین است. دو منطقه نبل و الزهراء تحت تسلط نیروهای ارتش سوریه است. 
ادعای اردوغان
«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری ترکیه مدعی شده است که نیروهای مورد حمایت دولت سوریه که تلاش کردند وارد عفرین شوند، بعد از حمله توپخانه‌ای ارتش ترکیه ناگزیر به بازگشت شدند. اما المیادین اخبار درباره عقب‌نشینی نیروهای مردمی از عفرین را تکذیب کرد.
به گفته اردوغان این پرونده در حال حاضر همانجا بسته شده و ترکیه نمی‌تواند به آنها فرصت بدهد، چراکه بهای آن سنگین خواهد بود. وی از گفت‌وگو پیرامون این موضوع با «ولادیمیر پوتین» و «حسن روحانی» روسای جمهوری ایران و روسیه نیز خبر داد.
اردوغان همچنین در نشست نمایندگان حزب عدالت و توسعه در پارلمان این کشور مجددا اعلام کرده است که طی روزهای آینده محاصره مرکز عفرین به سرعت انجام خواهد شد و برای ترکیه بسیار مهم است که هر جا که حاضر می شویم، امن باقی بماند و امنیت آنجا تامین شود.
وی مدعی شده است که مردم منطقه عفرین کوچک‌ترین مشکل یا واکنش منفی به نیروهای ما نداشته‌اند و ما در این زمینه مسیرهای دیپلماتیک را هرگز نادیده نمی‌گیریم.
اردوغان اعلام کرده است که سال‌ها از نیروهای ائتلاف بین المللی ضد داعش توقع رفع خطر گروه‌های تروریستی علیه ترکیه از سمت سوریه را داشته، ولی این انتظار برآورده نشد و خودمان با افزایش این خطرات و گسترش آن به داخل ترکیه، وارد عمل شدیم.
واکنش یگان‌های مدافع خلق به اردوغان
کردهای عفرین درخصوص اظهارات اردوغان جبهه گرفته‌اند، مشاور رسانه‌ای یگان‌های مدافع خلق کرد اردوغان را یک پلیس شکست خورده و دروغگو خواند و تاکید کرد که نیروهای سوری از عفرین عقب‌نشینی نکرده‌اند.
«ریزان حدو» نقش ایران را در تحقق توافق با دمشق موثر دانسته و موضعگیری روسیه نسبت به عملیات شاخه زیتون را مبهم توصیف کرده است
او اخوان المسلمین را سازمانی ساخت انگلیس معرفی کرده است  با هدف ممانعت از همگرایی ملت‌های منطقه که از اردوغان حمایت سیاسی و رسانه‌ای می‌کند و طرح ما برای منطقه ایجاد یک ملت دموکرات است.
مشاور رسانه‌ای یگان‌های مدافع خلق کرد مدعی شده است که نیروهای سوری وارد عفرین شده و آنجا را ترک نکرده‌اند و همه ماجرا آن است که اردوغان تمامی خشم خود را بر سر چهره‌های رسانه‌ای حاضر در منطقه که مشغول انعکاس اخبار مربوط به ورود نیروهای سوری به عفرین بودند، خالی کرد.
مشاور رسانه‌ای یگان‌های مدافع خلق کرد افزود: با ورود نیروهای سوری به عفرین ترکیه دچار اضطراب شده زیرا می‌داند که این امر به رویاهای توسعه طلبانه‌اش در سوریه پایان خواهد داد.
وی معتقد است که توافق میان یگان‌های کرد و ارتش سوریه در حقیقت حاصل شده و تاخیر در آغاز مذاکرات درباره دو بعد سیاسی و اداری آن به این علت است که ما در حال حاضر در جنگ هستیم و تمرکز بر مقابله با اشغالگری است. حدو اعلام کرده است که عملیات ترکیه تا این لحظه شکست خورده وتمام کاری که ترک‌ها تاکنون انجام داده‌اند، تخریب مراکز پمپاژ آب، نانوایی‌ها، مدارس و برخی مناطق تاریخی بوده است. به گفته وی تاکنون ۱۷۶ تن از جمله ۲۷ کودک کشته و ۴۷۸ تن زخمی شده‌اند که از این تعداد ۵۷ کودک نفر کودک بوده‌اند.
آتش و خون در غوطه‌شرقی
آشوب و درگیری در سوریه تنها به عفرین خلاصه نمی‌شود، کمی آنسوتر ارتش سوریه در ادامه عملیات نظامی خود در غوطه شرقی دمشق به پیشروی جدیدی در این منطقه دست یافت. در حالی که برخی کشورها، نظام سوریه را به کشتار غیرنظامیان در این منطقه متهم می‌کنند اما محله‌های دمشق زیر آتش تروریست‌هاست.
به گزارش سانا، وزارت خارجه سوریه با ارسال نامه‌هایی به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت اعلام کرد که تروریست‌ها با خمپاره مناطق غوطه شرقی و ریف دمشق را بمباران کردند که در جریان آن ده‌ها غیرنظامی کشته و زخمی شدند. در این نامه آمده است که هیچ جا از جمله مدارس، بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و... از کشتار تروریست‌ها در امان نبوده‌اند.
وزارت خارجه سوریه نوشته است که سازمان‌های تروریستی حاضر در غوطه‌شرقی، شهر دمشق را با شلیک بیش از ۴۵ راکت مورد هدف قرار دادند که منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها غیرنظامی شد. دمشق تأکید کرد: این حملات تروریستی زمانی صورت گرفته که برخی از مسؤولان غربی علیه ما حرف‌هایی می‌زنند که فقط می‌توان آن را حمایت مستقیم از این تروریست‌ها و تشویق آنان برای اقدامات تروریستی دانست.
ارتش سوریه در ادامه عملیات خود در غوطه شرقی دمشق به پیشروی جدیدی در محور زریقیه در اطراف شهرک النشابیه دست یافت. جنگنده‌های ارتش سوریه مقرهای وابسته به شورشیان «جیش الاسلام» در شهر دوما و مقرهایی در شهرک مسرابا را هدف قرار دادند.
این در حالی است که منابع مخالف سوری مدعی هستند که طی عملیات نظامی ارتش سوریه ده‌ها تن از جمله چندین زن و کودک کشته شده‌اند. به ادعای این منابع  ده‌ها جسد و زخمی زیر آوار ساختمان‌هایی هستند که در معرض بمباران قرار گرفته‌اند.
درگیری‌ها میان ارتش سوریه و شورشیان همچنان در جبهه حزرما ادامه دارد و ارتش سوریه تجهیزات سنگینی وارد اطراف غوطه شرقی کرده تا عملیات نظامی بزرگی را شروع کند. منطقه غوطه شرقی دمشق جزو مناطق کاهش تنش است. روسیه، ایران، ترکیه و سوریه در نشست آستانه بر سر ایجاد این مناطق توافق کرده بودند.
به گفته منابع سوری، در حمله گروه‌های مسلح به مناطق مسکونی در غوطه شرقی دمشق تاکنون ۱۳ غیرنظامی کشته و ۷۷ تن نیز زخمی شده‌اند. این در حالی است که برخی از خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌اند که در غوطه شرقی در حومه دمشق خونین‌ترین جنگ از هنگام آغاز بحران در سوریه در جریان است و در فاصله ۴۸ ساعت دست‌کم ۲۵۰ نفر کشته و  بیش از ۱۲۰۰ نفر زخمی  شده‌اند.
هشدار جامعه جهانی در رابطه 
با غوطه‌شرقی
«سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرده است که مسکو برای تهیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای در شورای امنیت درباره غوطه شرقی دمشق تلاش می‌کند.
وی تاکید کرده است که در خصوص آتش‌بس انسانی همچیز بر چگونگی روند تهیه پیش‌نویس بستگی دارد. به نظر من این مساله نیز حل خواهد شد. این قطعنامه‌ای درباره مسائل انسانی به طور کلی است.
دبیرکل سازمان ملل از تشدید دوباره جنگ در سوریه ابراز نگرانی کرده است. «استفان دوجاریک»، سخنگوی «آنتونیو گوترش»، اعلام کرد که دبیرکل سازمان ملل از وخامت اوضاع در غوطه شرقی و تاثیر آن بر غیرنظامیان عمیقا نگران است.
در واکنش به عملیات ارتش سوریه در غوطه شرقی، «ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه نسبت به وقوع فاجعه انسانی در سوریه هشدار داد و گفت: اوضاع در سوریه رو به وخامت است. 
«هدر ناوئرت»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نسبت به افزایش حملات سوریه و روسیه به غوطه شرقی که به ادعای برخی منابع به کشته شدن بیش از ۲۵۰ تن طی دو روز گذشته انجامیده، ابراز نگرانی کرد و گفت: اکنون باید خشونت‌ها متوقف شود. ناوئرت از آنچه آن را سیاست «محاصره و گرسنه نگه داشتن» دولت سوریه خواند، انتقاد کرد.وزارت خارجه انگلیس نیز از مقامات سوریه خواسته تا عملیات در غوطه شرقی را متوقف کنند و گذرگاهی انسانی برای ارسال کمک‌ها به منطقه باز شود. وزارت خارجه انگلیس اعلام کرده است که محاصره اعمال شده علیه غوطه‌شرقی و اطلاعات درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در منطقه منجر به رنج بی‌سابقه غیرنظامیان شده است. آنها تاکید کرده اند که غیرنظامیان باید از این منطقه خارج شوند. «استفان دی‌میستورا»، فرستاده سازمان ملل به سوریه نیز هشدار داده است که افزایش خشونت در غوطه‌شرقی احتمالا این منطقه را به حلب دوم تبدیل می‌کند که امیدواریم از آن درس‌ بگیریم.
یونیسف نیز با انتشار بیانیه سفید که تنها در پا ورقی آن نوشته شده «هیچ کلمه‌ای نمی‌تواند برای آنها عدالت را به همراه بیاورد» خشم خود را از کشتار کودکان در سوریه اعلام داشت.
خبرگزاری فرانسه نوشته است که در پی درگیری‌های اخیر در غوطه‌شرقی ۱۲۷ غیرنظامی کشته شدند که ۳۹ تن از آنها کودکان هستند.